Over stichting de knuffelkonijntjes

Met onze (anbi) stichting gaan we met onze konijnen (die allemaal zijn ingeënt), naar diverse zorginstellingen waar mensen even lekker kunnen knuffelen/aaien met onze knuffelkonijnen. We bezoeken o.a. verzorghuizen (dementerende)- ouderen, scholen voor speciaal onderwijs (kinderen met ASS, ADHD), Isala Klinieken (kinderafdeling), instellingen voor verstandelijk beperkte cliënten, Hospice ivm rouwverwerking en verzorghuizen voor chronisch zieke kinderen. Ook diverse Opkikkerdagen van Stichting Opkikker, Hoogvliegerdagen van Stichting Hoogvliegers zetten we ons met veel regelmaat voor in. Sinds 2016 zijn wij ook een samenwerking aangegaan met stichting Make A Wish. Hier laten we ernstige zieke kinderen (terminaal) even hun zeer zware en moeilijke tijd even vergeten en proberen we even een lach op hun gezicht te krijgen wat vaak voor de rest van de familie een blijvende herinnering wordt .

De konijnen die we hiervoor gebruiken hebben een speciale aantrekkingskracht door hun uitstraling en hun zachte, harige vacht.

Ze zijn erg rustig, niet bijterig en laten zich graag op schoot aaien. Onze dieren laten de mensen weer even genieten, lachen en vooral even vergeten dat ze ziek, druk, gehandicapt of gewoon anders zijn.

De inzet van dieren in de begeleiding van mensen die psychisch of lichamelijk ziek zijn heeft een waardevolle betekenis. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat activiteiten (en/of therapie) met dieren motivationele, educatieve, recreatieve en therapeutische mogelijkheden biedt om de kwaliteit van leven te verbeteren.

DSC_2858

De ervaringen tot op heden van Stichting “De Knuffelkonijntjes” met de knuffelbak bevestigen dit. We zagen dat onze knuffelkonijnen in de diverse zorginstellingen leiden tot rust, ontspanning en minder verkramping, een verhoging van de sociale interactie, een vermindering van eenzaamheid en een verbetering van de stemming bij de mensen.

Dit wordt bereikt door:
– Laten knuffelen/ aaien met onze konijnen.
– Mensen oogcontact laten maken met het konijn.
– Mensen leren ze het konijn moeten benaderen, aanhalen etc.
– Bespreken hoe konijnen zich voelen in bepaalde situatie
– De reactie van het dier op het gedrag van mensen bespreken.
– Met mensen te praten over hun eigen (huis)dieren (van vroeger).

IMG_20161208_135547
!cid_inlineImage0

Het dierwelzijn staat bij ons hoog in het vaandel. Eens in de 2 weken bezoek de dierenarts van dierenkliniek Schellerlanden uit Zwolle ons om oa onze (jonge)-konijntjes in te enten en na te kijken. Wij werken al geruime tijd met hen samen. Wij staan garant voor gezonde en vriendelijke dieren.